torsdag 12. november 2015

Forsøk på å løpe i All-Inclusive-Helvete i Belek i Antalya i Tyrkia

En jobbreise til Belek i Antalya Tyrkia bragte meg for første gang i livet inn i "All-Inclusive-Land" med alt det medførte. For løping og frihetsfølelse er det en katastrofe. For spising av enorme mengder med mat er det derimot genialt.

Lavt henger de og sure er de

Mens Dame Pauline Green åpner konferansen spises det enorme mengder mat i områdets restauranter

Blomstrende trær rett utenfor vinduet
All Inclusive anlegg representerer kanskje en av de minst sosialt bærekraftige måtene å feriere på. I Tyrkia tilfaller mindre enn 10 % at det man bruker på ferien den regionen man ferierer i. Hver person som bor på ett av All-Inklusive anleggene spiser bortimot like mye kjøtt hver dag som en gjennomsnittlig inder spiser i løpet av et helt år, slik at man etterlater seg et enormt globalt fotavtrykk under et opphold. I stedet for å drive egne butikker, restauranter og virksomheter rettet mot turistene blir lokalbefolkningen ansatt på anleggene på traurige vilkår på grunn av høy arbeidsledighet. I tillegg er prisene for opphold og mat er presset så langt ned at det er lite igjen å betale lønninger av.

Noen har bygd seg en stor ny hytte 
En lenestol har omkommet under flukten fra et All-Inclusive anlegg 
En annen uheldig side med All-Inclusive annleggene, inklusive golfanleggene, er at de legger områdene rundt fullstendig døde. Anleggene er gigantiske og omsluttet av høye gjerder og piggtråd. I tillegg er de godt bevoktet av store mengder med politi og sikkerhetsvakter. Det er derfor begrensede muligheter å bevege seg utenfor anleggene uten å støte på en mur, ett piggtrågjerde eller andre hindre.

Løpeturene mine endte ofte steder jeg gjerne ville fortsette, men der All-Inclusive anleggene sperret stranden, veien til stranden eller veien videre temmelig effektivt. Jeg fikk en løpetur hver dag, men alle ble hindret på ett eller flere steder underveis på en måte jeg aldri har opplevd noe sted tidligere. Kombinasjonen av ufriheten, den totale mangelen på sosial bærekraft og den tilnærmede sammenhengende spisingen de fleste gjestende bedrev ga meg en kraftig bismak.

All-Inclusive-Helvetet hindret alle førsøk på å løpe en runde 

All-Inclusive-Land ønsker biler velkommen med solide sperretrinn

Pensjonistene som spiller golf holdes innesperret med piggtråd 

Brakkvannsskjønnhet

Politiet henger på strandbaren som er tom for All-Inclusivianere

En gruppe All-Inclusivianere har badepause i spisingen

Vakkert hav egnet for kveldsbad 

En All-Inclusivianer har fått nok og forsvinner for godt til havs 

En All-Inclusivianer som er så sliten av all spisingen at han ikke orker å stå lengre 

Det er bygd hundretusenvis av hotellrom og leiligheter rundt de store spiseområdene 

All-Inclusivianere kan kose seg med vakker tyrkisk solnedgang 

Når solen går ned hører man kun spiselyder og bølgeskvulp 

Det er laget egne spiseplatformer i sjøen for sultne All-Inclusivianere

Det vakre Middelhavet får en liten pause fra de spisende hordene om kvelden 

Selv tomme tønner er bragt til taushet i All-Inclusive-Land 

Tusenvis av bevæpnede politifolk vokter All-Inclusivianerne mens de spiser 

Alle All-Inclusivianerne har trukket inn i restaurantene for å spise noen kilo middag hver

Selv flaggene på All-Inclusive anleggene legger kraftig på seg 

Noen tar av og til en halvtimes pause fra spisingen inntil lengselen etter mat blir for stor 

Et par fiskere er de eneste man ser som ikke er All-Inclusivianere

Enorme mengder politi vokter strendene mens All-Inclusivianerne spiser 


Mens "The rock star of social justice writing"; Raj Patel snakker om bærekraft og behovet for forandring av måten den globale økonomien virker på, fortæres tusenvis av tonn med mat av All-Inclusivianerne

Da jeg holdt innlegg var det vanskelig å tenke, pga de høye spiselydene fra restaurantene utenfor salen 

Hvis treet kunne snakke hadde det skreket av smerte over alle spisingen
Jeg har fått prøvd meg som All-Inclusivianer, og vil nok ikke være ivrig på å gjøre noen nye forsøk i fremtiden. Skulle jeg likevel havne på et slikt anlegg på ny vil jeg likevel gjøre en rekke nye forsøk på å bevege meg fritt, selv om det er gjort ganske effektive forsøk på å hindre at man løper eller gjør andre forsøk på å gjøre så mye annet enn å spise.


1 kommentar:

  1. hehe, godt skrevet som alltid.
    Jeg kjenner meg igjen på det meste, jeg har hatt all-inclusive èn gang - den første og siste. Men jeg har bodd på de samme hotellene uten all-inclusive - og med daglige turer til omkringliggende byer og steder (alltid leiebil), da er alt bedre :-)

    Når det gjelder løping krever det mye Research på forhånd i de fleste turistdestinasjoner, "det finnes alltid en runde" !

    SvarSlett