onsdag 9. november 2016

Jeg er Norges beste ultraløper

Jeg er Norges beste ultraløper. Mange spør meg hvordan det føles å være best. Jeg må alltid svare som sant er, nemlig at jeg ikke tenker så mye på det. Sånn tror jeg det er for de fleste av oss vinnere.

Mange så det ikke komme. Jeg ble Norges beste ultraløper i skyggen av at Trump ble valgt til president i USA. I det postfaktuelle samfunnet skjer ting ofte uten at etablissementet får det med seg.

Norges beste ultraløper: Henning Lauridsen

Det er mange andre gode ultraløpere i Norge. Dessverre har de fleste et gammeldags fokus på løping. De fokuserer for eksempel ikke på å være best, men på det å løpe fort eller ett eller annet som er tåpelig og utdatert. Jeg på min side fokuserer utelukkende på å være best, noe som selvsagt har ført til at jeg har blitt det.

Henning Lauridsen avbildet i et kulørt britisk magasin mens han sykler i Indisk Himalaya

I forbindelse med at jeg ble den beste ultraløperen i Norge ble jeg intervjuet hjemme i min egen stue. Jeg har fått tillatelse til å gjøre intervjuet tilgjengelig på bloggen min før det blir lansert.


Fra Henning Lauridsens fantastiske debut som ultraløper i 2010 


Intervju med Norges beste ultraløper: Henning Lauridsen 

Henning Lauridsen går over gulvet i den store stuen sin og setter seg ned i en elegant design-stol. Han er sjeldent pen og skal etter sigende ha jobbet som fotomodell i Paris i flere år. Der skal han også ha hatt en romanse med en verdenskjent fotomodell.

Han forteller innledningsvis at de har beholdt den filipinske au-pairen til tross for at døtrene hans har blitt voksne og flere av dem har flyttet hjemmefra. Før intervjuet startet åpner han terrassedøren og roper til au-pairen at hun må forte seg med å rydde inn de tunge hagemøblene.

Hvordan ble du Norges beste ultraløper?
Jeg bestemte meg rett og slett for å bli best og jobbet målrettet for å bli det. Jeg var aldri i tvil om at jeg skulle klare det, og lykkes i løpet av noe få måneder. Når er jeg første og fremst lettet og ikke rent lite stolt. De som var best før meg er tross alt ganske gode de også. De slet bare med at de hadde helt feil fokus.

Alle er ikke best - har du noen mening om mosjonistene?
Jeg synes stort sett de er patetiske og latterlige. Når det beste maratonløperne i verden løper ned mot 2 timer blank på maraton blir det sjeldent tåpelig at mosjonister bruker energi på å klare å løpe på 2.30. Sammenlignet med de beste er dette en ræva tid samtidig som man må trene mye og forsake ennå mer for å oppnå den. Det blir altså en ren tap-tap situasjon. Man er neppe smart hvis man velger det.


Henning Lauridsen før han fikk sitt flotte skjegg 

Hvem mener du er den beste kvinnelige ultraløperen i Norge?
Mange er ganske gode men langt fra like gode som menn. Fokuset ditt er ellers fullstendig feil. I det norske ultraløpermiljøet er det mange pene kvinner. I stedet for å fokusere på prestasjoner blant kvinnene burde du heller fokusert på hva kvinnene kan gjøre for å behage mennene når de løper. Jeg liker for eksempel å se på vakre kvinner når jeg løper langt. Dette vil kunne bli en viktig rolle for kvinnelige løpere fremover. Det feilaktige fokuset ditt skyldes helt sikkert at du er kvinne selv.

Henning Lauridsen har gjort enormt mye for idrettsmiljøet. Her fra et løp der han hjalp til

Hva tror du ultraløpingen betyr for den typiske ultraløperen? 

Den typiske ultraløperen har røyket, vært tykk eller både røyket og vært tykk. Deretter har vedkommende stumpet røyken, lagt om kostholdet og begynt å bevege seg. Jeg tror ikke den typiske ultraløperen bryr seg så veldig mye om løpingen i seg selv, men er mest opptatt av å fortelle at vedkommende har vært tykk eller røyket gang etter gang til alle andre er så lei at de nesten besvimer. Dette er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest den typiske ultraløperens innlegg på sosiale medier.

Henning Lauridsen er en svært dyktig terrengsyklist

Hva synes du om løpere som har sponsorer? 
De ansatte i norske sportsbutikker har stort sett lite kunnskap om hva slags sko og utstyr man bør kjøpe dersom man skal løpe lange ultraløp. Man har derfor kun to håp, enten å sogne til en sportsbutikk der det finnes noen som kan litt, eller å snakke med andre løpere. Dessverre er mange løpere sponset av leverandørene med sko eller annet utstyr. Rådene fra disse er selvsagt heller ikke vits å høre på da de er fullstendig integritetsløse og gir elendige råd.

Det er få som orker å gå like langt på ski som Henning Lauridsen 

Det virker som mange ultraløpere er veganere? 
Dette stemmer trolig. Det vandrer en del næringsfattige og radmagre omkring og belemrer omgivelsene med ubegrenset tjat om kosthold og sin egen moralske fortreffelighet. Det fremstår stort sett patetisk og som et symptom på at man lever i alt for rike vestlige land der meningen med livet har gått tapt for lenge siden som følge av en overdose med velstand.

Henning Lauridsen har vært overalt. Her fra byfjellet i Mosjøen 

Hva synes du om Trump?
Trump speiler tidsånden på fortreffelig vis. Han er kanskje selve tidsånden. Til å være selve tidsånden synes jeg at han klarer seg ualminnelig bra. Trump og jeg har mye til felles (han humrer i skjegget).

Trump har en fin løve i stuen 

Trump er selve tidsånden

Hvordan går businessen som demotiveringscoach? 

Der sa du noe som tyder på at du har skjønt lite. Det er selvsagt ingen business. De som driver business tar livet av sin egen virksomhet. Se for eksempel på hva som har skjedd i motivasjonsbransjen der den ene etter den andre aktøren kaster inn årene. I tillegg lager man markestilpassede produkter som fjollete bøker der målet ikke er å motivere, men å selge bøker. Demotivasjon er et kall. Jeg lykkes ekstremt godt med å demotivere andre fordi jeg ikke har rotet business inn i det du kjære lille snuppa mi.

Henning Lauridsen reiser seg irritert og gir tegn på at intervjuet er over ved hjelp av knipsing og bestemte armbevegelser. På vei ut gjennom hallen forteller han meg at jeg er relativt vakker, men at jeg burde være litt mer opptatt av å ta meg ut bra når jeg skulle intervjue ham. Det siste han sier når jeg forlater huset er: Litt sminke har aldri skadet noen!



(Slik ville et intervju sett ut dersom Trump hadde vært meg)




2 kommentarer:

  1. Fantastisk!

    På lørdag finner du både sørlandske damer og kanskje en løype som når litt opp på skalaen din her!
    https://www.facebook.com/morothon/

    SvarSlett
  2. Ha ha! Litt av en tøffing du! ;-)

    SvarSlett