onsdag 18. april 2018

Haglunds hæl del 2: Operasjonen & Michael Jacksons dop

Tidspunktet for operasjonen av hælen min var fredag den 13. april 2018 på det splitter nye LHL-sykehuset på Gardermoen. Denne dagen var det naturlig nok få som ønsket å bli operert.

Haglunds hæl hadde skapt betennelse i hæbeinet, bursa, akilles og vevet på hælen og hadde hindret meg i å løpe siden september. Den har i tillegg gitt meg sideveis gange ned trapper og periodevis mye smerter. Jeg var derfor veldig glad for å komme i gang med noe som ville gjøre det bedre.

Lite er så lekkert som en hoven og nyoperert fot 
På sykehuset ble jeg bedt om å kle av meg for å ta på meg en elegant sykehusskjorte med knepping på ryggen samt en slapp engangs-underbukse. Deretter ble det satt inn en kran i en blodåre på oversiden av den høyre hånden min.

Jeg fikk en egen mappe med sensitiv informasjon
Det ble en del venting før selve operasjonen. Et par sykepleiere forbarmet seg over meg, og danset litt linedance slik at jeg ikke skulle kjede meg i hjel.  Den som sier at servicenivået i helsevesenet er lavt vet definitivt ikke hva de snakker om.

Med trendy sykehusskjorte mens jeg ventet på operasjon 
Deretter ble jeg trillet inn på operasjonsstuen der jeg la meg på magen på operasjonsbenken. Så snart de hadde forsikret seg om at hodet mitt lå godt, fikk jeg en dose med narkotika i armen. Noe av det siste jeg husker før jeg sovnet var at anestesilegen sa et "Nå får du den samme narkotikaen som Michael Jackson brukte, men under noe mer kontrollerte forhold".

Nyoperert fot hviler seg ut etter operasjonen
Da jeg våknet igjen var jeg trillet tilbake til venterommet og jeg hadde fått bandasje på foten. Jeg snakket med kirurgen Sigmar Jack som fortalte at operasjonen hadde vært vellykket, men at det hadde vært store skader på akilles. Han hadde skåret bort de ødelagte delene av senen og fortalte at den ville bygge seg opp igjen etterhvert.

Operasjonsbeskrivelse i seks punkter:
  • Narkose, blodtomhet, snitt lat. for hælen. 
  • Åpner fascien i mellom akilles og hæl og fjerner rikelig med bursavev. 
  • Akilles er betydelig skadet mot calcaneus og de ødelagte delene av senen fjernes. 
  • Meisler av en stor påleiring fra posterosuperiore delen av calcaneus. 
  • Avrunder kanter med fil. 
  • Setter bedøvelse med marcain adr og lukker fascien og hud på vanlig måte.
Jeg fikk noen smurte brødskiver, kaffe og juice og fikk beskjed om at jeg kunne jeg forlate åstedet dersom jeg fullførte det siste punktet i utskrivningsrutinen som var å gå på do og tisse for deretter å bekrefte at jeg faktisk hadde gjort det.

Jeg fikk instruks om å bruke walker (skinne) på foten de første 3-4 ukene etter operasjonen og fikk med meg en to ukers sykemelding og resept på smertestillende. Med unntak av det første døgnet kunne jeg gjerne ta av walkeren for å få rørt foten når jeg for eksempel satt, men den skulle ikke belastes.

Stolt på den fine og vare måten man blir som nyoperert
 Før operasjonssåret var lukket var det satt et bedøvelsesmiddel i området som lammet nervene. Det første drøye døgnet etter operasjonen kjente jeg ingen smerte i det hele tatt. Etter flere måneder med tidvis smertefull betennelse i foten var dette en helt fantastisk følelse.

De etterfølgende dagene dukket det etterhvert opp litt smerte, først ytterst mot huden og deretter innover i foten. Det var imidlertid langt under det jeg hadde forventet og mindre enn de smertene jeg hadde vent meg til å ha.

Første krykking ga saftige blemmer i hendene 
Jeg fikk beskjed om at jeg gjerne kunne røre meg, men at det var greit å unngå svetting den første uken. Store deler av dagen satt jeg med beinet høyt, men fra og med dag to, tok jeg meg en daglig økt med krykking. De pusete kontorist-hendene mine fikk saftige blemmer under den første turen. Løsningen ble å bruke sykkelhansker. Jeg fikk også jobbet en god del hjemmefra, da hodet fungerte tilnærmet som normalt.

Kontroll og fjerning av stingene skal skje snaue to uker etter operasjonen. Deretter blir det en uke eller to til med walker etterfulgt av en langvarig opptreningsperiode. Jeg er forberedt på at det kan ta lang tid. En jeg kjenner som foretok en tilsvarende operasjon i fjor, hadde sin første forsiktige løpetur etter et drøy halvt år.

For å få meg trim er min foreløpige plan:
Uke 1: Grunn-krykking med walker
Uke 2: Krykking med økende lengde med walker
Uke 3: Halvharde krykkeøkter og sykling på rulle med walker
Uke 4: Beinharde krykkeøkter og sykling på rulle med walker

Krykking er Norges mest undervurderte idrett
En av senvirkningene av å ha blitt operert for Haglunds hæl skal være savn av de delene av kroppen som er skåret bort for alltid. I mitt tilfelle dreier det seg om en solid del av hæbeinet, bursa og akilles. Foreløping kjenner jeg ingenting, men forebereder meg mentalt på at savnet kan dukke opp. Også savn kan være godt.

Skrevet fem dager etter operasjonen.

Operasjonen var vellykket. Under et halvt år etter at jeg krykket meg ut av sykehuset løp jeg et 100-miles løp (Grindstone 100 Miles). Løpeformen var så som så, men hælen var helt fin. 

6 kommentarer:

  1. Hei! :)

    Kom over bloggen din der du hadde skrevet om haglunds hæl og operasjon.

    Jeg hr nå ENDELIG fått en skikkelig svar på hva som foråsaker mine sterke smerter, dette kjenner du nok godt til..

    Håper du har tid til å svare meg på litt spørsmål om din erfaring? :) Hadde jeg satt enormt stor pris på!!!

    Ser du skriver at du ble operert ved LHL sykehuset, du gikk direkte ditt privat? Er det fordi det tar for lang tid med henvisning? Eller henviser ikke leger?

    Hvordan var tiden etter operasjon, da tenker jeg spesielt på hvor raskt du klarte å belaste foten ved normal gange?

    Per i dag er jeg så plaget med sterke smerter og normal funksjon, at det er smertefull å gå og fungere normalt i hverdagen. Er normalt vant til å drive aktivivt med bl.a triathlon... så nå føler jeg meg til en byrde for hele familien..

    Hvordan er det nå ett halvt år etter? :) Kan du gå normalt/løpe uten smerter?
    HVordan opplevde du tiden etter operasjon ifht rehab/opptrening?

    Håper som sagt du kan svare meg, hadde satt enormt pris på det!

    SvarSlett
  2. Hei!

    Årsaken til at jeg ble operert av NIMI (som opererer på LHL-sykehuset) var at vi hadde helseforsikring på jobben og det var dit jeg ble henvist. Jeg sjekket derfor ikke alternativene.

    Jeg gikk rimelig normalt etter fire uker og kunne løpe forsiktig etter fire måneder. Frem til jeg kunne løpe gikk jeg en del på sti.

    Nå har det gått 5,5 måneder og jeg kan løpe normalt uten smerter igjen. Det tar nok litt tid før jeg er tilbake til normalen, da mye spenst osv har gått tapt.

    Da jeg fikk plagene for ett år siden gikk jeg for lenge før jeg oppsøkte lege fordi jeg trodde at plagene skulle gi seg. Har du store smerter og problemer med hverdagen vil jeg anbefale seg å komme til lege slik at du kommer i gang og får et løp frem mot evt operasjon dersom det er nødvendig.

    Lykke til!

    Henning

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar!!!!

      Hvordan var opptreningsperioden?
      Oppfølging av fysio/lege?

      Rimelig klar for å bli kvitt konstante smerter og få normal funksjon igjen, utrolig frustrerende.

      Skal til Ringvollklinikken, blitt henvist av lege.

      Mvh Benedicte

      Slett
    2. Hei Benedicte!

      Jeg fikk tilbud om fysioterapeut, men droppet det da jeg opplevde at det gikk greit på egenhånd. Oppskriften var å ikke gjøre noe som ga noe særlig smerte, og alltid sørge for at man ikke fikk smerte som varte over 12-14 timer etter aktivitet.

      Jeg syklet en del og gikk turer på sti.

      Lykke til! Det er godt å komme i gang.

      Mvh Henning

      Slett
  3. Mye smerter etter snart 7uker etter operasjon. Fikk ingen restriksjoner uten løping og Hopping. Behøvde ikke krykker heller. Oppfordret til å sykle. Det har jeg gjort. Måttet ty til smerstillende også på natt. Er så tvil om hvor jeg skal legge listen for aktiviteter. Har du gode råd. Mvh Ragnhild

    SvarSlett
  4. Hei Henning kom over bloggen din med fin lesning, jeg er i samme situasjon som du var i, men har nå hatt dette i over 3 år fra det startet, min lege ville at jeg skulle prøve alterativ behandling som tung trening av akilles, men det har nå etter 6 mnd prøving bare blitt verre, kan ikke ha på meg sko med hæl under bil kjøring eller vanlig gåing, har tidligere løpt mye men nå kan jeg ikke løpe mer det blir bare veldig vondt, når jeg nå skal til legen min igjen vil jeg be om rekvisisjon til behandler, har helseforsikring på jobb

    SvarSlett