fredag 27. februar 2015

Jetlag-løping i New York

Etter ankomst til New York sliter de fleste med jetlag de første dagene. I stedet for å ligge i sengen å stirre i taket, har jeg funnet ut at det beste er å stå opp ved 05-tiden og snike meg ut for en løpetur før frokost. Når jetlagen begynner å gi seg er det bare å skjenke et ekstra glass vin til kone, venn, elsker eller andre som måtte være reisefølge for å sikre at de sover litt lengre om morgenen slik at man kan fortsette å løpe før de våkner.

Jeg har benyttet denne metoden mange ganger og i løpet av fem løpeturer i vinterferien ble 114 km tilbakelagt i byen - stort sett før familien våknet. En av gledene ved å løpe grytidlig er at man møter mange morsomme mennesker som beveger seg rundt i mørket og synger, roper, skvetter og skravler.

Fra Lower East Side rundt Central Park på Outer Park Drive Loop og tilbake
Den første morgenen i New York benyttet jeg sjansen til å løpe en gammel klassiker jeg har løpet et utall ganger ved tidligere besøk; fra Lower East Side (LES), opp Bowery, videre til Union Square og på Broadway frem til Times Square for deretter å følge 7th Avenue til Central Park. I parken følger jeg Outer Park Drive Loop på nærmere 10 km for deretter å returnere til LES via 5th Avenue. Turen er en drøy halvmaraton lang, og dersom man starter tidlig blir man ikke hindret så mye av trafikken. I tillegg er det gode sjanser på å støte borti mange rare nattemennesker.

Coffee Shop Bar på Union Square der de fleste mesker seg med tunfisk til lunsj 

Tipp-topp hustopp og 17 fine minusgrader 

Temmelig tynt med folk rundt kl 05.30. 

Det kryr heller ikke med folk på galskapens plass: Times Square 

Det begynner å lysne over Upper East Side (sett fra Central Park)
Veiene  og gangveien i Central Park er fantastisk bra opplyst med kraftige led-lamper. Det er så lyst at selv enslige kvinner tør å løpe overalt i parken i mørket. For et par ti år siden var det helt annerledes, og man var anbefalt å holde seg unna den nordlige delen av parken. Fantomet måtte bruke mye vold på for å rydde opp i denne delen av parken da han besøkte Sala. Redde nordmenn fniser fortsatt litt og føler seg tøffe dersom de har gått en tur inn i Harlem.

Ved Harlem nord i i Central Park kommer morgenlyset

Over hipsterbroen Williamsburg Bridge, rundt Prospect Park og retur over Brooklyn Bridge
Neste tur gikk gjennom LES og over til Brooklyn på Williamsburg Bridge. Så snart man har kommet over broen kan man velge å ga til venstre inn i den velstående hipsterdelen av Williamsburg. Norske døtre og mødre på tur til New York har det med å valfarte til dette området med vintage-butikken Beacon´s Closet som et slags hovedmål og tempel. Jeg valgte å løpe til høyre og kom inn i kjerneområdet til de ortodokse hasidiske jødene der det strømmet på med menn i svarte hatter, lange frakker, skjegg og sidelokker ut av  husene i området selv om det var grytidlig om morgenen. Sammen med en rekke ungdommer med samme antrekk og hårstil, beveget til seg alle inn i skolebusser som sto strategisk plassert rundt omkring i hele området.

New York is cold, but I like where I´m living  

Williamsburg Bridge 05.30: Snow started falling, I could hear the angel calling


En ortodoks jøde løper etter bussen kl 05.45. i Bedford Avenue i Williamsburg


Flotte lysfontener pynter Brooklyn Navy Yard 
Snøen gjorde at jeg beveget meg helt lydløst. Ved to anledninger klarte jeg å skremme de jeg passerte så mye at de først hylte høyt for deretter å le ennå høyere.

Muligheter til å få god morgenkaffe i Flushing Avenue 

Morgenstund i Vanderbilt Avenue i Brooklyn 
Fra Williamburg gikk turen langs havnen og videre opp mot hovedinngangen til Prospect Park. Nysnøen, mange minusgrader, manglende måking kombinert med sjeldent generøs bruk av salt gjorde at det var utrolig tungt å løpe. For hvert skritt jeg løp, skle jeg litt tilbake i saltsnøen. Bilene hadde det ennå verre. Mange hadde dekke som var dårlig egnet for føret, og slet med å komme ut av kryssene når det ble grønt.

Soldatenes og seilernes triumfbue på Grand Army Plaza 

Prospect Park lake 

Intens fuglemating i Prospect Park 
Etter en runde i Prospect Park gikk turen gjennom det attraktive Park Slope der man blant annet kan støte på Siri Hustvedt og Paul Auster dersom man tråkker rundt. Deretter fortsatte jeg til Downtown Brooklyn via Atlantic Avenue før jeg slet meg frem til Brooklyn Bridge. Med unntak av en mann med en lang blodig kniv i hånden møtte jeg ikke en levende sjel på vei over broen.

Så snart søppelbilene blir kjønnsmodne får de plog

Elleville husfarger i Atlantic Avenue

Snømåking med gule måkebrett i Downtown Brooklyn

Herlig morgenkaos på Brooklyn Bridge

Kun en ensom seriemorder med kniv i hånden å se på Brooklyn Bridge

New York Surpreme Court der seriemorderen trolig blir dømt i løpet av et par år

Look here junior, don´t you be so happy

Gode gamle Bowery der Patti Smith, Television, Ramones og Talking Head trasket rundt på 70-tallet 

Halve Manhattan rundt

There´s music on Clinton Street all through the evening  
Egentlig bør man løpe hele Manhattan rundt. Det hadde jeg imidlertid ikke tid til, da det ville ta for lang tid til at det passet på denne turen. Jeg valgte derfor å konsentrere meg om å løpe rundt den sørlige halvparten i stedet i klokkeretning.

East River 

Manhattan Bridge og Brooklyn Bridge 
Ned langs East River går det en fin gangvei. Den første delen går i friluft, mens den nedre delen går under en motorvei og gir en ekte røff følelse. Jeg passerte en og annen hjemløs som lå under motorveien og sov i 15 minusgrader. I tillegg var det en og annen som løp langs elven.

East River Promenade ved Corlears Hook Park 

Manhattan Bridge - den stygge stesøsteren til Brooklyn Bridge 

New York er pepret av saftige saltlagre 

Umulig å la være å ta dette bildet 

East River Bikeway under FDR Drive 

There is no sea but the sea 
En kjempestor kvinnestatue noen mener er laget av kobber fra Visnes på Karmøy
Etter å ha løpt gjennom Battery Park fulgte jeg Hudson River nordover. Det begynte å bli lyst og var en sjeldent flott morgenstund i det blå lyset.

Jersey City skyline er ranket som den 17 fineste skylinen i verden 

Flott turvei i Robert F Wagner Park 

Fergene virrer rundt på Hudson river som små snille muldvarper 

Den islagte kysten til Tribeca med Empire State Building i det fjerne 

One World Trade Center 

Morgenblåtime ved Hudson River 

Flott tilrettelegging i Hudson River Greenway 

Norwegians swap Kvikk Lunsj for Scyskrapers

Bilde av skilt, lampepost og skyskraper 

Noen har åpenbart feilparkert et hangarskip i elven 
Ved 59th gate krysset jeg Manhattan langs sørenden av Central Park og over til East River. Derfra fortsatte jeg rett sørover forby FN og benyttet stort sett 1th Avenue hele veien ned til Lower East side.

5th Avenue begynner å våkne til lov 

Queensboro Bridge suser over til Long Island City 

Min skyskraperfavoritt 

FN

Alle har valgt sin egen hushøyde i East Village 

Tilbake i Rivington Street etter 26 km 

Midtre Manhattan åttetall 

Start rett over gaten for hipsterperlen Freeman Alley

Washington Square Park er stengt for løpere om natten 

Velsminkede programledere for "Good Morning America" enser ikke stalke-løperen utenfor vinduet

Run run run run run run run away 
Da jeg løp "Midtre Manhattan Åttetall" var det ikke mer enn 6 minusgrader. Jeg løp først til Washington Square Park i Greenwich Village og fortsatte oppover 6th Avenue til jeg nådde Broadway.

Det begynte å bli lyst da jeg nådde frem til Central Park. I motsetning til hva som var tilfelle da jeg løp her noen dager tidligere da det var beinkaldt, krydde det av løpere. De enorme saltmengdene som er pøst på gjør at 10-kilometerloopen var fullstendige snøfri og lett og løpe på. Folk var blide og skravlete og jeg løp et langt stykke sammen med en mann som lurte på om han skulle tørre å gå ut på isen på Harlem Meer. Da han pyset ut i det vi passerte sjøen, økte jeg farten i motbakken og forlot ham. Det får tross alt være grenser.

Morgenstund i 6th Avenue 

Tuppen rundt 
Den siste runden ble en motsolsvariant av tuppen rundt. Opp langs East River, krysse Manhatten på 34th Street inklusive passering av Empire State Building, ned langs Hudson River og rundt. Det var lørdag og temperaturen var grei, slik at det var mange ute og løp langs elven.

Det lekre kraftverket til Con Edison ved East River 

Brooklyn Nets har hyllet sin avdøde superfan Jeffrey Gamblero

Fin turvei ved Stuveysant Cove Park 

Queensboro Bridge og den fine Ravenswood Generating Station 

Alle gatehjørner er ikke like elegante 

Sykkelvei med fotgjengerovergang 

Fotgjengerovergang for barn krysser sykkelveien 

Blinkende lys på sykkelveien varsler kommende trafikklys 

Egne trafikklys for syklister 

Det vokser pæler i Hudson River 

Norske veimyndigheter har mye å lære når det gjelder tilrettelegging for syklister 

Atskilt sykkelvei og gangvei

Amerikanske menn tør sjeldent å løpe med tights uten å ha shorts over 

Verrazano Narrows Bridge der det 42 km korte NYC Maraton starter 
Da jeg kom ned til Batteri Park bestemte jeg meg på impuls for å løpe bort og hilse på den snille oksen Charging Bull. Deretter bestemte jeg meg for å ta en liten tur på Manhattan Bridge, også det på impuls.
Flokker av mennesker ser på den snille oksen "Charging Bull" i Bowling Green Park 

Chinatown 

På vei oppover Manhattan Bridge der kun et fåtall forvirrede sjeler velger å gå 
Hipsterne bruker Willimansburg Bridge, mens turistene har forelsket seg i Brooklyn Bridge. Midt i mellom ligger den stygge stesøsteren Manhattan Bridge som nesten ingen går på til tross for at den byr på en god klassisk bropplevelse.   Broen ligger midt i territoriet til Alpha Mango, noe som visstnok er årsaken til å få tør å bevege seg i nærheten av den. Mange vaktsomme øyne fulgte meg på min vei opp på broen, men det gikk helt greit. Deretter bar det tilbake til LES og en øl som restitusjonsdrikk etter turen.

Brooklyn Bridge 

Den livsfarlige Alpha Mango hersker over dette territoriet
Det er fortsatt mange deler av byen som må utforskes i fremtiden 
Den lokale Whoole Foods Market på hjørnet av Bowery og Houston Street hadde et enormt utvalg av god øl, vond øl, øl med elleville etiketter, og noen flasker øl med kjedelige etiketter. Dersom man ønsket seg mer tradisjonelle merker måtte man imidlertid gå et helt annet sted for noe slikt tullball solgte de ikke.

New York har et veldig godt utvalg i restitusjonsdrikk 
GPS-sporet fra flyet som forsøkte å bringe oss hjem fra New York er ennå mer virrete enn sporene fra mine egne løpeturer. Den ene motoren ble overopphetet og vi måtte gjøre vendereis til Newark og vente et døgn på at et nytt fly ble fløyet inn fra Stockholm. Dette virket og lykkes med å frakte oss hjem til Gardermoen.

SK908 fra SAS lykkes ikke å fly oss tilbake til Norge da den ene motoren ble for varm 
Neste løpetur i New York blir The Great New York 100 Mile Running Exposition i juni.

Manhattan rundt er også en fin tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar